maandag 16 juni 2014

Paniekaanvallen & angst.

0 comments
 
Door de video van Zoe Sugg (Zoella - blog/youtube) heb ik inspiratie en moed gekregen om hierover te schrijven. Misschien had je het al een beetje door (vooral als je mij in het echt kent), maar ik heb vaak last van stress. Ik heb altijd al stress gehad en ik was altijd al paniekerig. Bijvoorbeeld toen ik 5 was, ik ging naar een concert van K3. Andere kinderen waren niet zenuwachtig, alleen blij. Ik zag er tegen op, aangezien ik zenuwachtig was. Tuurlijk was ik heel blij, maar ik was vooraf heel zenuwachtig. Hetzelfde is met weer. Als ik op de radio hoor dat er noodweer aan komt en dan vooral wind, regen en onweer, dan wordt ik zo bang dat er iets overstroomt. Ook dit is al vanaf ik een kind was. 

Anxiety

De verschillen tussen normale angst & echte angst.

Het voorbeeld van het concert is een normale angst. Je bent zenuwachtig voor een tijdje, daarna is het over. Dat zou je denken tenminste. Ik ben ook naar een concert van Nick & Simon geweest toen ik 7 was. Vlak daarvoor was een van de jongens onwel geworden bij een optreden en hoewel dat niet eens op een podium was gebeurd was ik zo zenuwachtig en bang dat dat ging gebeuren en ik begon allemaal situaties te maken in mijn hoofd. Later durfde ik niet eens meer een live dvd te kijken, in de angst dat er iets mis ging op die dvd. Hier merk je dat het meer angst wordt. Situaties bedenken in je hoofd, angst voor dingen waar je normaal niet bang voor zou hoeven zijn, steeds meer denken waardoor je nog meer stress krijgt... dat is echte angst.

.

Paniekaanvallen. 

Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn eerste paniekaanval gehad. Ik wist toen nog niet wat het was en het was niet zo'n hele erge gelukkig, want ik was alleen. Ik heb op mijn mobiel ingesteld staan dat ik een email krijg als er een nieuwsbericht over One Direction online komt. Ik las het bericht en er stond dat er een brand op Liam's balkon was en er iemand naar het ziekenhuis was gebracht met ernstige brandwonden. Het was nog onduidelijk wie, en hoe ernstig dit persoon eraan toe was. Later bleek dat het om de vriend van Liam ging, Andy. Ik was natuurlijk een beetje opgelucht dat Liam het niet was, maar ik wist ook wie Andy was en ik vond het zo erg. Nog steeds was niet duidelijk hoe erg het was. Ik was in paniek, mijn ouders waren niet thuis en niemand was online. Ik begon te huilen, mijn adem sloeg op hol en ik wist even niet meer waar ik was. Later werd ik misselijk. Dat was mijn eerste paniekaanval. Ongeveer 3 maand geleden heb ik er ook een gehad. Er was een ruzie met vriendinnen, toen een ruzie met familie en dat allemaal op één dag. Ik bleef aan de opmerkingen denken en ik dacht dat ik al mijn vriendinnen kwijt was, ook mijn beste vriendin. Het was al 1 uur en ik ging op bed. Op bed moest ik huilen, weer door de opmerkingen en ik werd misselijk. Toen ik in de kamer kwam begon ik te trillen, en ook geen beetje ook. Mijn adem sloeg op hol en ik was nog steeds misselijk. Mijn concentratie viel ook deels weg, maar dat heb ik wel vaker. Ik heb de halve nacht niet geslapen, door de misselijkheid, maar toen ik uiteindelijk de dag erna rond 11 uur wakker werd viel ik me weer een stuk beter.

Please.

Wat ik doe om een beetje tot rust te komen.

Het beste is om rustig te gaan zitten met iemand die je vertrouwt. Mijn ouders hielpen mij en hielden me vast. Ik sliep bij mijn moeder in bed, aangezien ik het niet vertrouwde om alleen te slapen (ik wist niet wat ik kon verwachten). Ook kun je het beste een glas water drinken en natuurlijk op je adem letten! Wat ook kan helpen is even rondlopen of even sporten. Jezelf even afleiden met muziek kan ook helpen, geen tv, want dat is te druk.

How to handle stress/panic attack!

Waar ik bang voor ben.

Ik ben bang voor vele dingen. Zoals ik al zei: concerten brengen veel spanning mee. Het idee van een overvolle arena, moeilijk drinken kunnen krijgen, een lange reis, een lange rij, mega veel mensen en mijn idolen die in hetzelfde gebouw zijn maken me bang. Als ik er teveel over na denk dan wordt ik zenuwachtig. Maar ook van het weer wordt ik zenuwachtig: regen - overstroming, wind - boom op het huis, onweer - het slaat in, ijzel - ouders krijgen auto ongeluk. Ook durf ik niet in veel attractie's. De angst dat ik doodsla op de grond in een kapotte attractie. In een achtbaan ben ik ook bang. Het is helaas ook nog eens zo dat ik bang ben voor ongelukken: doodgedrukt worden, een ongeluk krijgen in de auto, op de fiets enzovoort. En dan heb ik nog de angst over wat andere mensen vinden van mij. Ik ben zo bang voor haat, voor ruzie's, voor mensen die me gaan uitschelden om wie ik ben en vooral omdat ik ook nog niet knap ben.

Need

Waarom ik dit schrijf.

Waarschijnlijk denk je nu dat ik alleen maar aandacht zoek met dit artikel, maar dat is niet waar. Ik wil mensen advies geven over wat ze kunnen doen. Ik wil mensen helpen, en ook mensen die iemand kennen die paniekaanvallen heeft of angstig is. Die mensen kunnen naar de foto hierboven kijken.

Ik ben ook afgestroomt door stress/paniek. Als je het artikel daarover wil lezen dan kun je hier klikken. Dit artikel klopt niet helemaal, zoals je hier al kan lezen, maar ik wist nog niet echt dat ik echt angst had en paniekaanvallen enzovoort.

bron foto's: weheartit.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff